kaleidico-754513-unsplash.jpg

BROKYRKAN
HEMGRUPPER

​

Församlingens hemgrupper utgör en viktig bas i församlingens liv. Hemgruppen lever genom att ta egna initiativ, men lever inte något eget liv vid sidan av församlingen. Hemgruppens viktigaste funktion är att föra människor fram till mognad i tron. En annan av hemgruppens funktioner är att vara en "sluss" in i församlingen och att dra människor in mot församlingens ”mitt”. I en hemgrupp delar vi livet och ber för varandra. En hemgrupp kan med fördel samlas i ett hem för att få en mer familjär och nära inramning, men det går lika bra att samlas i en annan lokal t.ex. på ett café eller på arbetsplatsen.

​

Växa till i vår efterföljelse till Jesus

​

I flera av våra hemgrupper använder vi oss av något vi kallar Upptäckarbibelstudium som kommer från Discovery Bible Study (DBS). Konceptet innebär att man tillsammans upptäcker Guds ord och utmanas till att växa till i lärjungaskap i Jesu fotspår. Tillsammans får vi upptäcka mer och uppmuntras att dela det med varandra och andra.

​
Så här går ett upptäckarbibelstudium till​

​

1. Läs texten gärna flera gånger. (t.ex. Joh 3:16-19)

2. Återberätta den med egna ord

3. Vad kan du lära dig av texten, t.ex. ...

- Om Gud?

- Om människan?

- Om livet?

- Om något annat som "sticker ut"?

4. Om det här är Guds ord - vad ska du då göra?

(Bestäm dig för en sak du ska göra eller fokusera på under den kommande veckan.)

5. Vem kan jag dela detta med?

​

Här är tre tematiska läsplaner med förslag på bibeltexter för DBS-grupper

Den stora berättelsen      Vara en Jesusefterföljare      I orostider

​

Vi är skapade för gemenskap - Du är välkommen!

​

Vi önskar att var och en som vill vara med i en hemgrupp får möjligheten att vara det. Vill du få mer information om hemgrupperna, kontakta Joanna Simonsson.